#SAYANGSAYANG

Monday, May 10, 2010

HATI MULIA- Selamat Hari Ibu !!!

‘HATI MULIA’

Terpendam segala rasa di tasik jiwa. Tersimpan segala rahsia di lubuk sukma. Tidak pernah sesekali insan berhati mulia ini meluahkan segala yang tersimpan di hati. Baginya, biarlah dirinya sendiri yang menanggung derita, asalkan anak-anak melalui kehidupan yang selesa.

Terciptanya insan berhati mulia ini untukku dan adik-adikku. Dalam teratak kami, hanya emak golongan hawa. Emak menguruskan segala tugasan rumah seperti menyapu, mengemas, membasuh dan menyediakan makanan. Cukup kental dirinya melakukan segalanya dengan sendiri. Pernah dulu emak mengambil upah mengasuh anak orang lain dan membuat kuih. Semuanya untuk meringankan beban ayah dan memenuhi keperluan kami adik-beradik. Pernah juga dimaki hamun dan dicaci. Semuanya gara-gara emak mengamalkan ‘amar makruf nahi mungkar’. Semoga Allah senantiasa melindungi emak dan hati emak dari terguris lagi.

‘Syurga di bawah telapak kaki ibu’ merupakan ungkapan yang cukup bermakna. Tidak sesekali kubiarkan hatinya terluka lagi. Hati emak, hati mulia. Akan kubalas jasa-jasamu. Kini aku telah berada di menara gading berkat pengorbanan tulus,doa kudus dan hati mulus emak.


Coretan di atas merupakan luahan hati saya sewaktu menyertai peraduan Ungkapan Sempena Hari Ibu Dewan Siswa 2009 yang lalu dan dipilih sebagai salah seorang pemenang hadiah saguhati. Setiap ungkapan yang saya coretkan di atas bukanlah sekadar coretan semata-mata. Saya kagum dengan emak saya yang membesarkan saya dan adik-adik. Perjalanannya ada likunya. Saya pernah menangis sendiri apakala mengenangkan diri emak pernah dimaki hamun tatkala mengamalkan amar makruf nahi mungkar. Biarlah saya rahsiakan perkara itu kerana bimbang mengaibkan orang lain. Paling menyedarkan saya, hanya emak bergelar hawa dalam rumah tetapi mampu melakukan tugas rumah dengan baik. Selamat hari ibu kepada CHE ROGAYAH HUSSIN, emak saya yang amat saya sayangi.

1 comment: