Thursday, May 27, 2010

BENGKEL BERSAMA PUAN NISAH HAJI HARON





Dek kerana saya menjalankan tugas sebagai pengacara majlis dengan baik pada musim yang lalu, saya ditawarkan untuk menjadi ahli jawatankuasa pula untuk program yang sama pada tahun ini. Walau bagaimanapun suasananya agak berbeza kerana ajk yang lain merupakan ajk yang baru.


Saya juga mendapat tahu tarikh program telah diawalkan kira-kira lima hari sebelum bengkel diadakan. Itu tidak menjadi masalah pada saya kerana memasuki bulan Mac, memang tumpuan saya hanya pada program ini. Memang janji saya pada diri. Habis tawaran menjadi pengacara yang saya tolak begitu sahaja. Ada yang menawarkan saya untuk menjadi program yang sama oleh dua orang yang berbeza. Maaf, saya tolak. Gayanya seperti sombong tetapi saya terpaksa kerana saya juga harus kasihankan diri saya. Saya penat. Seperkara lagi, saya agak cerewet jika dipilih sebagai pengacara majlis kerana saya inginkan ajk protokol yang betul-betul bertanggungjawab!


Hari yang dirancang pun tiba. Saya bangun pagi penuh bersemangat untuk berjumpa Kak Nisah Haron. Pagi itu saya sempat berbicara dengan Kak Nisah melalui telefon Kak Zie iaitu Ketua Pengarah Projek untuk beberapa program dan salah satunya bengkel penulisan ini. Kak Nisah inginkan kepastian jadualnya pada hari itu. Kak Nisah, ramah orangnya.

Hari pertama dimulakan pada petang itu dengan bilik yang cukup selesa. Bengkel dijalankan dengan penuh selesa. Kak Nisah tanya pada kami, apa yang ingin kami pelajari. Saya mencadangkan asas penulisan cerpen dn Kak Nisah meneruskan bengkel dengan persetujuan kami semua. Petang itu hujan turun dengan lebatnya di luar setelah sekian lama hujan tidak menimpa Bumi Sintok.


Hari kedua diadakan lebih awal dan perjalanan bengkel perlu diberhentikan lebih awal kerana Kak Nisah perlu bergegas pulang pada petang itu juga kerana ada hal keluarga yang tidak dapat dielakka. Sepatutnya keesokan harinya baru Kak Nisah akan pulang. Hari kedua, bengkel bertambah menarik. Kali ini, Kak Nisah juga menggunakan papan putih untuk mengajar. Banyak ilmu yang kami perolehi. Antara yang saya ingat ialah penulis pegang kepada dua perkara iaitu cerita yang baik dan penceritaan yang baik.


Setelah usai sahaja bengkel, saya sempat bersembang dengan Kak Nisah. Ya, Kak Nisah ramah orangnya dan saya selesa berbual dengannya. Saya juga berkesempatan menghantar Kak Nisah ke Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim pada petang itu.


~Kak Nisah, terima kasih dan semoga bersua lagi~

No comments:

Post a Comment