Wednesday, March 13, 2019

SARINGAN AKHIR KATEGORI CERPEN REMAJA HSKU 2017


[ Antologi Kuroshio, Tintarona Publications Sdn. Bhd., 2019]

Saya sebenarnya sudah mula membeli buku sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2019 (PBAKL19) memandangkan saya akan ke Sabah dari Kuala Lumpur dan tidak mahu memenuhi beg saya dengan segala buku yang saya suka. Jadi, saya mengambil pendekatan membeli secara sedikit demi sedikit buku yang berada dalam senarai yang ingin dibeli di PBAKL19 nanti termasuklah antologi Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2017 (HSKU 2017) yang saya kira akan sukar untuk dijumpai di kedai-kedai buku.

Membaca laporan panel juri akan menemukan kita pada karya yang turut dibawa ke peringkat akhir untuk diadili yang mana karya yang lebih berhak menerima hadiah utama dan hadiah penghargaan. Ya, saya menemukan cerpen saya juga dalam senarai akhir ini. Cerpen ini merupakan cerpen keempat saya yang disenarai pada peringkat akhir untuk kategori cerpen remaja, kali ini kategori cerpen remaja HSKU 2017. Cerpen yang dimaksudkan ialah 'Alien, Nasi dan Puyu Pekasam' . Cerpen ini disiarkan pada 8 Januari 2017 dalam Mingguan Malaysia, benar-benar di awal tahun. 

Bagaimana hendak membaca cerpen ini? Baiklah, saya akan muncul dengan kumpulan cerpen yang kedua tidak lama lagi [berkemungkinan besar juga mula dijual di PBAKL19] dan cerpen ini turut terkandung dalam kumpulan cerpen tersebut. Selepas kemunculan kumpulan cerpen pertama iaitu Zombi Rumi, saya kira sudah tiba masanya untuk tampil dengan buah tangan terbaharu. Nantikan hebahan terkini dari saya di media sosial seperti Facebook, Instagram dan Twitter saya ya.

Salam manis.


No comments:

Post a Comment