Tuesday, December 16, 2014

CORAT-CORET TENTANG 'MANIKAM KALBU' DALAM 'JENDELA UTARA'

Jendela Utara Ogos 2014
Selain menulis penulisan kreatif, saya juga mempunyai minat dalam menulis penulisan bukan kreatif. Penulisan bukan kreatif sememangnya berbeza dengan penulisan kreatif yang memerlukan kita berhujah dan juga berdampingan dengan fakta. Sedari sekolah lagi saya sejujurnya paling menggemari karangan jenis fakta berbanding karangan berbentuk cereka, dialog, karangan berformat dan sebagainya,

Namun, saya juga harus akui bukan mudah untuk mengirim penulisan bukan kreatif, mungkin ruangannya yang terhad dan para editor sendiri sudah memiliki senarai penulis tamu yang mereka khususkan. Penulisan saya pernah ditolak, malah pernah ditolak tanpa sempat saya mengirimnya dengan alasan saya disarankan menghantarnya ke penerbitan lain. Saya juga pernah menulis panjang-panjang dan akhirnya dipotong-potong menjadi pendek untuk siaran ruangan ala-ala ruangan surat pembaca. Biasalah tu. 

Tersiarnya 'Penyerlahan Kematangan Remaja dalam Manikam Kalbu' ini pastinya sesuatu yang mengembirakan bagi saya memandangkan bukan mudah untuk menghasilkan sebuah penulisan bukan kreatif.

Terima kasih Tuhan!
Terima kasih, editor!

1 comment: