Friday, November 27, 2009

DBP BOLEH DENDA- BERITA HARIAN -19 OKTOBER 2009



Tajuk ini menjadi tajuk muka hadapan akhbar Berita Harian tanggal 19 Oktober 2009 yang lalu. Tulisan berita ini mengupas bahawa Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) mempunyai hak untuk mengambil tindakan kepada pihak awam yang tidak menggunakan bahasa Melayu dalam urusan mereka.

Saya melihat bahawa, akta ini mampu untuk memartabatkan bahasa Melayu. Selama ini DBP hanya boleh memberi nasihat sahaja. Nasihat yang diberikan mungkin tidak diendahkan langsung oleh sesetengah pihak. Bagai mencurah air ke daun keladi. DBP telah menjalankan tugas mereka untuk menegur dan menasihat pihak-pihak tertentu yang menyalahgunakan bahasa Melayu. Sudah memang menjadi tugas dan tanggungjawab DBP untuk berbuat demikian. Malangnya, suara mereka tidak dipeduli. Apabila nasihat DBP tidak diendahkan, DBP pula dipersalahkan dengan kenyataan sinis bahawa DBP tidak menjalankan tugas. Orang ramai tidak nampak usaha yang dilakukan DBP. Hanya pandai beromongan kosong tanpa bukti yang kukuh.

Bahasa Melayu tidak akan diperlekehkan lagi setelah wujudnya akta ini. Semoga orang ramai lebih peka terhadap perkembangan bahasa Melayu dan tidak sewenang-wenangnya menuding jari dan menyatakan kesalahan DBP jika tidak pernah tahu usaha-usaha yang pernah dilakukan oleh DBP dalam memartabatkan bahasa Melayu.

BAHASA JIWA BANGSA !

No comments:

Post a Comment