Saturday, October 27, 2012

MANISNYA MAJLIS KONVOKESYEN

Saya menantikan saat saya naik ke pentas, saat gambar serta nama saya terpampang di skrin besar, dan saat emak dan ayah menyaksikan saya menerima ijazah pada hari penuh gemilang itu. Beberapa hari sebelum tibanya detik bersejarah itu, hati saya berdebar-debar, gembiranya perasaan ini sukar diungkapkan dengan kata-kata. Jika diimbas kembali, tempoh tiga tahun menuntut ilmu itu terasa amat singkat, tetapi tetap ada manisnya kerana dikelilingi sahabat-sahabat serta pensyarah-pensyarah yang manis! 






Sesi penganugerahan ijazah saya adalah pada waktu petang dan tidaklah saya terlampau terburu-buru pada pagi itu, tetapi kami dikehendaki hadir lebih awal sebagai persediaan. Tambahan pula, bukan main susah untuk mengenakan selempang di bahu dan perlu dipinkan agar tidak jatuh dan mengelebeh. Besiap-siaplah kami menegenakan jubah labuh, bertopi bersegi empat serta berselempang di bahu. Ketika bersiap-siap di Dewan Tan Sri Othman (tempat persediaan sebelum ke dewan utama), emak menelefon, katanya dia,ayah, tok dan wan sudah sampai. 

Setelah diberi taklimat dan sudah mengetahui kedudukan sebenar di dalam dewan sebenar, kami berbaris panjang berarak memasuki dewan utama. Pengalaman yang sangat menyeronokkan. Ketika berarak itu, ada segelintir kaum keluarga yang tunggu di sepanjang perjalanan dan paling mengharukan apabila ada seorang pensyarah menanti kami di sisi jalan berbumbung ketika ke dewan utama. Ketika itu, hati betul-betul tersentuh. Terima kasih Dr. K (Pensyarah 'Modern World History'). Perarakan kami masuk ke dewan diiringi pancaragam. Ketika melangkah masuk ke dewan, suatu lagi perasaan hinggap tanpa saya mampu ungkapkan dengan kata-kata. 

Saat saya menerima ijazah dari Tun Fairuz, saat saya melihat sahabat-sahabat lain dengan senyum manis menerima ijazah seperti saya juga, luruh segala masalah serta kekusutan yang berpaut pada jiwa. Oh, bahagianya konvokesyen. Itu yang saya rasakan. Paling menyentuh, saat semua graduan di minta tunduk hormat pada ahli keluarga yang hadir dan pensyarah-pensyarah selepas itu. Ketika itu, hati sekali lagi tersentuh, mahu mengalir juga air mata, tapi saya sedut dalam-dalam. Kaum keluarga pula bertepuk tangan ketika kami tunduk hormat. Tersentuh lagi! Sebelum majlis berakhir, kami diminta berdiri menyanyikan lagu kebangsaan dan lagu Biru Warna. Saya menyanyi penuh semangat dan cinta, rasa mahu sahaja saya menggantikan Tomok yang menyanyikan lagu Biru Warna versi baharu itu (kerana terlalu bersemangat). Sebelum keluar dari dewan, telefon bimbit saya tidak henti-henti berdering. (Maaf tidak dapat melayan panggilan dan sms yang masuk ketika itu)

Saya mencari keluarga saya di luar dewan, seorang demi seorang saya salam dan cium tangan mereka. Saat yang menyentuhkan hati juga. Emak memberikan saya sejambak bunga! Begitu juga beberapa individu yang lain sehinggakan sahabat-sahabat lain menegur hadiah saya lebih banyak daripada mereka. Saat bergambar bersama dengan sahabat-sahabat dan keluarga juga saat yang membahagiakan pada hari bersejarah itu. 

Benar, hari konvokesyen adalah hari bahagia, juga hari bersejarah buat diri dan insan-insan disekeliling kita. Selama ini hanya mendengar cakap-cakap orang akan kemanisannya berkonvokesyen dan apabila sudah melaluinya, terasa ingin lagi melaluinya. Ya, sangat manis! Terima kasih kepada semua yang sentiasa menyokong saya. 


4 comments:

  1. Tahniah, Nip. Moga terus berjaya dalam bidang yang diceburi selepas ini.

    ReplyDelete
  2. TETAMU ISTIMEWA: Terima kasih bang Helmi. Doakan ya.

    SHAMSUL: Insya-Allah, awak akan melaluinya juga. Memang akan disinggahi suatu rasa yang luar biasa.

    ANAMALOUS: Terima kasih. Terima kasih juga kerana mengikut blog saya.

    ReplyDelete