Friday, February 3, 2012

POLITIK ITU MENJENGKELKAN?

Betul ke menjengkelkan? Sejujurnya dulu saya pun benci politik. Kalau boleh, tidak mahu ambil peduli langsung dengan politik negara. Ketika tahun pertama menjadi mahasiswa politik pun, saya tidak nampak sesuatu yang menarik tentang politik ni. Rasanya ramai sahaja dalam kalangan remaja sekarang yang tidak minat akan politik. Barangkali yang tidak mahu ambil tahu pun ramai.

Walau bagaimanapun, lama-kelamaan persepsi saya berubah. Ya, pasti ramai yang akan mengatakan sebabnya kerana memang dunia itu yang perlu saya gelumang, kalau tidak pasti tidak lulus dalam peperiksaan. Hakikatnya, bukan. Saya mula ingin menyelongkar dunia politik ini apabila kebanyakkan pensyarah saya tidak sahaja bersyarah di hadapan. Sebaliknya sentiasa memberi peluang kepada kami untuk menyuarakan pendapat. Bermula daripada situ, saya belajar berfikir dan menilai sendiri. Pemikiran saya lebih terbuka dan menjadikan saya neutral. ‘Neutral’ bukan beerti lalang ya kawan-kawan. Pendirian saya adalah saya tidak mahu memihak mana-mana belah pihak sedangkan setiap daripadanya mempunyai agenda yang tersendiri.

Menjadi mahasiswa politik itu seronok! Belajar politik juga seronok! Seronok kerana saya belajar untuk menilai sesuatu perkara baik dari segi pro ataupun kontra tanpa mudah menjatuhkan hukuman. Keseronokkan yang lainnya adalah menjadikan pemikiran saya lebih terbuka dan luas.

3 comments:

  1. betul tu ! Neutral :)tapi saya belum bergelar mahasiswa hihi :)

    ReplyDelete
  2. WAFA AWLA: Hahaha.....tapi awak sudah remaja....hahaha~

    ReplyDelete