Saturday, February 11, 2012

BEREKSPERIMEN MENGHANTAR KARYA

Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarakatuh dan salam Satu Malaysia. Bebesar hati rasanya jika ada yang bertandang ke blog saya. Baiklah, sebelum membebel dalam catatan kali ini, eloklah saya teruskan niat asal saya. Catatan kali ini saya fokuskan perkongsian saya dengan para pembaca tentang dunia penulisan. Sekadar berkongsi, jika ia bermanfaat, ambillah sebagai panduan bersama.

Mungkin adalah biasa jika kita membuat kajian terlebih dahulu sebelum menulis sesuatu. Kajian yang dilakukan bagi memastikan jalan cerita yang ingin disampaikan tidak goyah, melainkan cerita tersebut memang 100% rekaan semata-mata. Selain itu mengkaji media penerbitan terlebih dahulu. Baiklah, bukan itu yang ingin saya sentuh sebenarnya.

Saya sebenarnya suka bereksperimen. Contohnya tentang cara penghantaran karya melalui emel. Kekadang, kita pasti tertanya-tanya bagaimanalah cara yang diinginkan oleh editor. Perlu buat lampiran semua ke? Perlu letak surat permohonan penyiaran karya di emel ke? atau lampirkan sahaja?

Seterusnya, saya juga suka melihat corak pemilihan karya di media. Adakalanya, editor tidak begitu kejam, asalkan tulisan itu punya mesej pasti akan disiarkan. Adakalanya ada editor yang mementingkan isu semasa, hantar sahaja hari ni, pasti minggu ini atau minggu depan disiarkan.

Seperkara lagi, saya suka bertanya pada kawan-kawan apabila karya mereka disiarkan. Soalan saya pastinya berapa lama masa yang ditunggu. Sejujurnya, berdasarkan pengalaman saya ianya tidak menentu. Tambahan lagi jika dihantar ke akhbar. Berdasarkan pengalaman saya, paling lama saya pernah tunggu ialah sebulan lebih, paling sekejap beberapa hari sahaja. Walau bagaimanapun, saya percaya, kalau karya itu bagus, pasti ianya disiarkan dengan cepat.

Bagaimana untuk mengatasi segala persoalan ini? Rajin-rajinlah bereksperimen. Sebenarnya bereksperimen dengan pengalaman sendiri pun boleh, atau bertanya sahaja kepada kawan-kawan penulis yang lain.

~Cuaca di Kedah sangatlah panas!

1 comment: