Monday, November 15, 2010

RUMAH SAYA DAN BANJIR



Bencana alam itu datangnya dari Allah sebagai ujian kepada hambanya. Kali ini hujan turun begitu rancak. Ketika saya di UUM, hujan berterusan berhari-hari tanpa menunjukkan petanda untuk berhenti. Gelisah juga melihat air longkang terus deras mengalir ibarat geombang air laut yang mengganas. Hati juga tidak tenteram bila dikhabarkan air sudah melimpah dan banjir di beberapa kawasan. Lebuh raya juga ditutup kerana dinaiki air. Berdetik juga sukma saya terhadap keadaan keluarga apakala membaca akhbar yang turut menyaraikan Jalan
Hutan Kampung ditutup. Ketika asyik menikmati cendol pulut di Jo Cendol , saya mendapat perkhabaran bahawa peperiksaan akhir UUM ditunda kerana banjir yang melanda telah memutuskan perhubungan antara Jitra dan Alor Setar. Bayangkanlah 80 peratus kawasan Alor Setar dinaiki air. Esoknya pula saya mendapat berita, rumah saya turut dimasuki air buat pertama kalinya. Keluarga saya sempat bertindak mengalihkan barang ke tingkat atas apabila mendapati air sudah mula memasuki rumah jiran tetangga.

No comments:

Post a Comment