#SAYANGSAYANG

Friday, November 5, 2010

MELAKUKAN KAJIAN SEBELUM MENGIRIM KARYA

Merujuk kepada catatan Nurul Farehah Jaamad yang bertajuk ‘Belajar Menulis Sesuatu Karya’ , saya tertarik untuk kongsikan apa yang saya tahu agar kita tidak mudah menyalahkan editor yang tidak memilih karya kita untuk disiarkan.

Mengenali konsep sesuatu bahan bacaan dan mengenali kemahuan editornya adalah sesuatu yang penting. Oleh yang demikian tidaklah kita menulis dan menghantar karya tanpa tujuan. Memang, kita menulis bukanlah kerana nama, tetapi tidak mahukah melihat karya kita dibaca dan menjadi bahan tatapan pembaca? Salah satu faktor kita menulis adalah untuk dibaca agar pembaca memperolehi sesuatu dari karya kita.

Jika anda mengirimkan karya melalui emel, contohnyan untuk siaran Mingguan Malaysia dan Berita Minggu, jangan lupa untuk menyertakan surat permohonan karya. Analoginya mudah, jika kita hendak masuk ke rumah orang, berilah salam dan ketuk pintu terlebih dahulu. Tidak beradab jika terus menerjah masuk. Jangan lupa sertakan biodata anda sekali.

Jika untuk siaran akhbar, cubalah menulis perihal isu-isu semasa. Setahu saya, editor memang menggalakkan karya yang bertemakan isu-isu semasa. Mereka juga mengharapkan karya-karya penulis baru. Peluang untuk penulis-penulis baru sentiasa terbuka. Perasankah anda? Berita Minggu sendiri menyiarkan karya penulis-penulis baru kerana karya-karya penulis mapan disiarkan dalam Berita Harian pada hari Sabtu. Nah, peluang sememangnya ada.

Menulislah Tanpa Jemu

Haniff

2 comments:

  1. Hanif, kajilah dengan cermat.

    Menulis jangan sampai lancar MOGOK Menulis.

    ReplyDelete