Friday, January 29, 2016

LELUHUR : SARINGAN AKHIR HSPM 2014

Sememangnya setiap tahun saya menantikan laporan penuh Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM) bagi melihat perkembangan sastera negara. Cuma HSPM 2014 ini agak mengejutkan saya apabila cerpen saya, 'Leluhur' yang disiarkan di dalam Mingguan Malaysia turut disenarai antara 30 cerpen yang disaring di peringkat akhir. Dan sebelum ini, cerpen ini juga berada dalam kelompok senarai akhir untuk Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2014. Sebenarnya, saya hampir-hampir tidak mengirimkan penyertaan kepada urus setia HSPM 2014, walaupun saya sudah siap menyediakan salinan selengkapnya memandangkan ayah saya tiba-tiba diserang strok ketika itu. Setelah, ayah dibenarkan pulang ke rumah, barulah saya berfikiran untuk mengirimkannya semula. Tidak sangka pula sehingga dipilih menjadi 30 yang terbaik.



Yang ingin mengikuti laporan penuh boleh ke laman web ini: http://dwnsastera.dbp.my

1 comment:

  1. Tahniah tuan! Moga tuan mendapat berita istimewa tentang ini.

    ReplyDelete