LAUT TUJUH GELOMBANG
BUIH, DASARNYA SOSIOBUDAYA
JUDUL:
LAUT TUJUH GELOMBANG BUIH
NO
ISBN: 9789674302016
PENULIS:
RAHIMIDIN ZAHARI
JENIS:
KUMPULAN PUISI
TERBITAN:
INSTITUT TERJEMAHAN DAN BUKU MALAYSIA (ITBM)
MUKA
SURAT: 54
HARGA
SM (RM 15) SS (RM 20)
NO.
RESIT: ITBM02000873
Laut Tujuh Gelombang Buih
merupakan sebuah himpunan puisi yang dikarang indah penuh falsafah oleh
Rahimidin Zahari. Kumpulan puisi ini sebenarnya telah diangkat sebagai pemenang
tempat kedua bagi kategori puisi sempena Sayembara Penulisan ITBM-PENA-BERITA
HARIAN. Sesudah naskhah ini dipilih untuk berada dalam kelompok yang terbaik,
nescaya naskhah ini mempunyai kelebihannya yang tersendiri memandangkan menghakimi
karya-karya kreatif seperti ini merupakan sesuatu yang sangat subjektif.
Konsep dan reka bentuk kulit naskhah
Laut Tujuh Gelombang Buih cukup
menarik dan sedikit sebanyak menterjemahkan isi kandungan yang terdapat di
dalam naskhah ini. Rahimidin Zahari sendiri menjadi watak pada kulit naskhah
ini sambil memegang patung wayang kulit dan dilatari saujana samudera.
Kreativiti pencetus idea dan pereka kulit perlu juga diberikan kredit.
Patung
wayang kulit yang terdapat pada kulit naskhah ini sudah terang lagi bersuluh mentafsir
tentang sosiobudaya. Sosiobudaya merupakan elemen yang penting dalam mencerminkan
keindahan sesuatu budaya yang ditunjangi. Kajian oleh Intan Safinaz Zainudin
(2001) yang berjudul Unsur Sosio-budaya
dalam Terjemahan Novel Inggeris-Melayu cuba mengenal pasti unsur
sosio-budaya yang wujud dan dikategorikan pula mengikut jenis dan ciri yang
berbeza. Berdasarkan dapatan kajian yang dijalankan, terdapat lapan unsur
sosio-budaya yang telah dikenalpasti iaitu, ekologi, bahan-bahan artifak,
budaya sosial, organisasi dan budaya, perlakuan dan gerak laku, lawak jenaka,
mainan kata dan frasa idiomatik. Menurut
Khairuddin Mohamad, Ghazali Ismail dan Mastura Mohamed Berawi (2014: 279),
salah satu masalah serius yang perlu diharungi oleh penterjemah ialah
menterjemah kata atau ungkapan yang mengandungi unsur sosial budaya yang
sememangnya khas pada budaya bahasa sumber. Jelasnya setiap kelompok masyarakat
atau bangsa mempunyai identiti yang tersendiri dan ini dapat dibuktikan melalui
sosiobudaya yang berbeza-beza.
Secara keseluruhannya, penulis
banyak menyentuh tentang watak-watak yang terlibat dalam wayang kulit dan juga
persekitarannya. Rahimidin Zahari yang sememangnya begitu sinonim dengan wayang
kulit menjadikan naskhah puisinya ini begitu dekat dengan dirinya. Suatu ketika
dahulu, wayang kulit begitu masyhur dalam kalangan masyarakat kerana menjadi
salah satu medium hiburan. Rahimidin Zahari jelas sekali banyak mengabadikan
watak ‘Rawana’ dalam kumpulan puisinya ini. ‘Rawana’ merupakan watak utama
dalam epik Ramayana yang dipersembahkan dalam persembahan wayang kulit. Perhatikan puisi di bawah.
DARAH
RAWANA
Merah sudah
lantai panggung itu
oleh percik
darah Rawana
yang menetes
di atas batang pisang
tadi malam.
Apakah ia dari
tusukan panah
seri rama
atau tiada
lebih kerana sumpahan
kakak mbak
saudara tua mas
manis gerga
jiwa
si tua bangka
itu
sita pula
entah di pelosok gua atau
di negeri
kayangan yang mana-
membawa
kewanitaannya yang hamil
oleh
benih pemusuhan
kelir
kelihatan baying tatkala
lampu itu
dipadam. Dalang tua yang
terlupa
mengesat darah Rawana
turun
seketika dari panggung dan
bertanya “angkara
siapakah itu?”
(halaman
1)
Rahimidin juga mengabadikan nama
watak ‘Rawana’ dalam rangkaian puisi ‘Sihir Rawana’. Walau bagaimanapun,
Rahimidin menggunakan kemahiran berpuisinya untuk mengangkat tema yang lebih
besar dan bukan berkisahkan ‘Rawana’ semata-mata.
SIHIR RAWANA (III)
Sihir
apakah yang engkau kirimkan lewat desir angin dan
Hempas
gelombang menusuk dan merobek sukma batini
Guncuran
darah anak-anak palestina bertompok di langit
-malam
tanpa bintang dan siang…
(halaman
40)
Sememangnya wayang
kulit tidak dapat dipisahkan dengan Rahimidin apabila turut mengabadikan ‘Wak
Long’ dan ‘Pak Dogol’ (watak dalam persembahan wayang kulit) dalam
puisi-puisinya. Beberapa puisi dalam naskhah Laut Tujuh Gelombang Buih ini menjelmakan keakraban antara mereka
seperti puisi-puisi berikut:
KURINDUKAN
Kurindukan
wayang bertabuh
di
tanah padi tugal
setelah
musim menuai
Kurindukan
kekehan
Wak
Long dan Pak Dogol
membuat
kelakar cerita
Kurindukan
rebab makyung
jamu
kenduri ramai menderu
di
anjung setana.
(halaman 7)
WAK
LONG
Meski hanya watak wayang yang hodoh
Lagi hitam
yang kononnya dikumpul dari daki Pak
Dogol
dikepal-kepal lalu menjadi seorang Wak
Long
Wak Long hanya dari kulit belulang yang
dikeringkan
Tereka dari imaginasi…
(halaman 22)
Puisi-puisi
di dalam naskhah ini dikuatkan lagi dengan gaya bahasa indah Rahimidin yang
tidak melampau-lampau atau keterlaluan. Puisi-puisinya juga bersifat ekonomis. Tuntasnya,
Kumpulan Puisi Laut Tujuh Gelombang Buih adalah
interpretasi idea Rahimidin Zahari yang disalurkan dengan menarik melalui
wayang kulit yang begitu dekat dengannya. Wayang Kulit menjadi lambang sosiobudaya
masyarakat di sebelah pantai timur khususnya dan pastinya merupakan sesuatu yang
berharga yang perlu didekatkan dengan generasi masa kini.
* ulasan buku ini merupakan penyertaan Peraduan Ulas Buku ITBM 2014
No comments:
Post a Comment