#SAYANGSAYANG

Monday, January 27, 2014

EMPAT JAM DI LANGKAWI


CATATAN TERTANGGUH- DISEMBER 2013

Benar, hanya empat jam sahaja kami berada di Langkawi. Mengikut perancangan awal sememangnya sebegitulah- tidak terlalu lama. Kami ke sana sekadar untuk menjamu selera dan bersiar-siar di sekitar kawasan jeti Pekan Kuah sahaja. Memandangkan waktu cuti persekolahan, jadi memang ramai pelancong dari dalam dan luar negara yang hendak ke Langkawi ketika itu. Hampir sejam juga menuggu waktu perjalanan feri memandangkan itulah waktu perjalanan terdekat yang ada: kami juga dinasihatkan untuk membeli tiket feri terlebih dahulu ketika tiba di jeti Pekan Kuah nanti memandangkan hanya sehari ke Langkawi-bimbang kehabisan tiket.

Bertolak dari jeti Kuala Perlis ke jeti Pekan Kuah, Langkawi memakan masa sejam juga, namun jika dibandingkan perjalanan dari Kuala Kedah ternyata masa perjalanannya lebih lama berbanding dari Kuala Perlis. Setibanya di jeti Kuala Perlis, kami terus membeli tiket untuk pulang dan seterusnya mencari restoran Kenny Rogers. Restorannya hanya berhadapan sahaja di luar bangunan jeti Pekan Kuah.

Setelah usai bersolat- jangan bimbang akan kemudahan awam di bangunan jeti Pekan Kuah, kami bersiar-siar sambil bergambar di Dataran Helang. Baki masa yang ada kami gunakan untuk membeli-belah [membeli coklat] dalam bangunan jeti Pekan Kuah.

Perjalanan pulang berjalan dengan lancar cuma laut bergelora ketika hampir ke Jeti Kuala Perlis. Memang terasa terumbang-ambing. Filem Thor dipertontonkan kepada penumpang tetapi keletihan menyebabkan saya tidur sepanjang perjalanan pulang. Empat jam di Langkawi, pengalaman manis bersama teman-teman, melarikan diri dari tekanan.

1 comment: