Tuesday, July 12, 2011

SERONOKNYA MEMIMIKKAN MUKA



CHORAL SPEAKING, dalam bahasa Melayunya paduan suara beirama. Pernah menyertai pertandingan choral speaking? Semasa zaman sekolah dulu, aku ialah wakil sekolah dan asrama. Seronok bermimik-mimik muka ni. Sesuai sangatlah dengan perwatakan aku yang suka senyum ni. Bermula dengan mewakili sekolah ketika di tingkatan dua lagi. Sewaktu tu, untuk pertandingan peringkat daerah Kinta, kami bertanding di sekolah gergasi bagi choral speaking negeri Perak iaitu Methodist Girl School (MGS) Ipoh. Rentetan itu, dek senyumanku yang menawan ini, aku diserap pula untuk mewakili asrama dalam kategori Choral Speaking bagi Gerak Kerja Kokurikulum Asrama (GERKORAMA) Zon 4 (KINTA) Negeri Perak dan kami beroleh naib johan di belakang SMK RAJA PERMAISURI BAINUN selaku juara, dan meninggalkan SMK GUNUNG RAPAT di tempat ketiga. Dalam tahun yang sama, kami dipilih oleh pihak sekolah untuk membuat persembahan semasa berlangsungnya hari penghargaan di hadapan Raja Muda Perak. Seterusnya mewakili asrama lagi ketika di tingkatan tiga dan bertanding di SMK RAJA PERMAISURI BAINUN. Keputusannya, tuan rumah masih mengekalkan kejuaraan, naib johan disandang pula oleh SMK RAJA PEREMPUAN IPOH@ RAJA PEREMPUAN SCHOOL (RPS) dan kami SMK SULTAN YUSSUF @SULTAN YUSSUF SCHOOL (SYS) sekadar berpuas hati di tempat ketiga walaupun kecewa sangat sebab kami mensasarkan johan untuk tahun tu. Kalau peringkat GERKORAMA KINTA, muka aku memang sudah dicam oleh pelajar-pelajar sekolah lain. Siap ada yang boleh ingat lagi aku masuk pertandingan apa tiap-tiap tahun dan semasa di tingkatan empat dan lima, aku beralih kategori pula kepada Sayembara Puisi dan Lagu. Seronok ber’choral speaking’ ni sebab rasa seronok sangat bila perlu memimikkan muka dan bermain nada. Ketika di universiti pun, aku ada menyertai pertandingan choral speaking tetapi pengalamannya tidaklah sehebat sewaktu mewakili sekolah dan asrama dahulu.

1 comment: