Friday, September 18, 2009

KAD RAYA


Salam pertemuan kembali. Harap semuanya sihat walafiat. Semasa catatan ini ditulis, tinggal sehari sahaja lagi hendak menyambut Aidilfitri. Pastinya ramai yang sibuk dengan persiapan untuk menyambut hari raya. Namun saya lebih tertarik untuk meninggalkan catatan berkenaan kad raya kali ini. Banyakkah kad raya yang anda dapat untuk tahun ini? Berapa? Ada sampai sepuluh keping ? Sebenarnya saya merupakan salah seorang insan yang cukup setia untuk mengirim kad raya pada setiap tahun. Apabila tibanya Ramadhan, saya akan berkunjung ke pejabat pos untuk membeli setem dengan jumlah yang agak luar biasa dari kebiasaannya. Selepas itu, saya membuat perhitungan kepada siapa kad raya yang dibeli hendak dihantar. (kepada rakan-rakan taulan, sanak-saudara, sahabat-sahabat pena dan untuk personaliti pun ada). Bagi saya kad raya mempunyai nilai ingatan yang cukup bermakna. Pelbagai jenis kad raya yang dijual dipasaran.Ada yang berbunyi, ada yang bergambar kartun, ada yang besar, ada yang panjang, dan ada yang berbentuk pelbagai-jenuh juga la hendak membuat pilihan. Zaman kini, sistem pesanan ringkas (SMS) lebih menjadi pilihan masyarakat untuk mengirimkan ucapan hari raya. Tidak saya nafikannya kerana jumlah kad raya yang saya terima saban tahun juga menunjukkan penurunan setahun demi setahun. Begitulah peredaran zaman namanya, tetapi kad raya masih menjadi pilihan walaupun jumlahnya tidak sebanyak dahulu. Sebaik sahaja tiba di rumah semalam, saya membelek-belek kad raya yang dikirimkan kepada saya. Jumlahnya sedikit menurun dari tahun sebelumnya tetapi itu bukanlah perioriti yang utama. Paling penting tanda ingatan dan keikhlasan seseorang. Terima kasih saya ucapkan kepada mereka.

1 comment:

  1. salam lebaran berutus senyuman...

    bgs2...truskan budaya mberi kad raya nie, susah sgt nk jumpa org setia ng kad raya...slalunya ramai memilih jalan singkat sms sj... ;)

    ReplyDelete