Sunday, May 20, 2018

MAJLIS PENYAMPAIAN HADIAH SAYEMBARA MENULIS CERPEN 2017

Memasuki musim kedua, Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya dengan kerjasama Gallery Bookstore sekali lagi menganjurkan Sayembara Menulis Cerpen pada tahun 2017. Sambutan yang menggalakkan pada musim pertama dengan 400 lebih penyertaan diteruskan lagi pada musim kedua dalam usaha melahirkan pelapis dalam arena penulisan kreatif terutamanya penulisan cerpen. Saya juga tidak melepaskan peluang untuk menyertainya setelah memenangi hadiah saguhati pada musim yang pertama. 

Borang penyertaan beserta syarat-syarat penyertaan

Sayembara ini meletakkan 'Kemanusiaan' sebagai tema pertandingan dan membuka penyertaannya kepada mahasiswa-mahasiswi yang berstatus warganegara Malaysia berumur 30 tahun dan ke bawah dan masih menuntut sama ada di dalam, mahupun di luar negara. Pada asalnya, majlis penyampaian hadiah dijadualkan berlangsung pada penghujung bulan Mac 2018 di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. Walau bagaimanapun, majlis ditunda pada 3 Mei 2018 (Khamis) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2018.

Musim kedua menyaksikan penyertaan yang berganda-ganda daripada musim pertama apabila pihak urus setia menerima lebih daripada 1000 penyertaan bagi menempatkan 30 karya terbaik. Karya-karya telah diadili oleh panel hakim yang telah dilantik seperti Profesor Dr. Mohamad Mokhtar Abu Hassan (Katua Hakim) Profesor Madya Dr. Awang Azman Awang Pawi, Profesor Madya Dr. Mawar Safei, Profesor Madya Dr. Hashim Ismail, Dr. Tengku Intan Marlina Tengku Mohd Ali, Dr. Madiawati Mamat@Mustaffa dan Dr. Hamizah Ismail.
Pemenang-pemenang hadiah utama

Bergambar bersama kesemua pemenang Sayembara Menulis Cerpen 2017

Bersama Akif Jebat (nama pena), salah seorang pemenang

Dua orang adik saya dari USM. 


Cerpen saya yang berjudul 'Sahabat Saya Seorang Biawak' diumumkan sebagai juara pada pagi kejadian. Secara jujurnya dengan jumlah penyertaan yang sebegitu menggalakkan, saya tidak menyangka cerpen saya yang dipilih sebagai juara. Cerpen saya dan 29 lagi karya pemenang yang diumumkan pada majlis penyampaian hadiah yang begitu meninggalkan nostalgia itu dimuatkan dalam Antologi Cerpen Mahasiswa Dahan Berbunga, terbitan Gallery Bookstore. Boleh dibeli di seluruh rangkaian kedai buku Gallery Bookstore ataupun dapatkannya melalui atas talian.

Syukur, alhamdulillah.
Kehilangan kata-kata
Bergambar bersama pemenang-pemenang utama dan pemenang-pemenang dari UKM (UKM unggul dengan 12 orang mahasiswanya memenangi sayemabra ini) selepas majlis jamuan




Kenangan terindah

Antologi Cerpen Mahasiswa Dahan Berbunga


#cerpen #penulisankreatif #sayembara #GalleryBookstore #AkademiPengajianMelayuUM

No comments:

Post a Comment