Kumpulan
Cerpen Remaja Tetamu Istimewa: Istimewanya kerana Memaknakan Elemen Sosiobudaya
Melayu
Tajuk buku: Kumpulan Cerpen Remaja, Tetamu Istimewa
Penulis: Mohd Helmi Ahmad
Harga: RM 20 (SM)/ RM 25 (SS)
ISBN:978-967-430-401-0
Tahun terbit: 2014
Pengulas: Mohd Haniff Mohammad Yusoff
FB: Haniff Yusoff
Pengulas: Mohd Haniff Mohammad Yusoff
FB: Haniff Yusoff
Berdiri sebagai karya sastera remaja sewajarnya memberi sesuatu yang bermanfaat kepada golongan remaja itu sendiri dalam membentuk peribadi serta pekerti bagi melahirkan generasi yang berkualiti. Othman Puteh (1989) menerusi bukunya Sastera Remaja ditinjau daripada Beberapa Perspektif berpendapat sastera remaja itu pada dasarnya harus memberikan pendidikan selain hiburan kepada pembaca terutamanya golongan remaja.
Kumpulan
cerpen remaja Tetamu Istimewa
karangan Mohd Helmi Ahmad secara keseluruhannya menampilkan cerpen yang kaya
dengan nilai-nilai murni untuk diteladani dan rata-ratanya berpaksikan
sosiobudaya Melayu. Setiap satunya menonjolkan suasana, perlakuan dan adat
resam yang sememangnya begitu akrab dalam kalangan masyarakat Melayu.
Penyertaan elemen sosiobudaya dalam bahan bacaan untuk golongan remaja adalah
suatu usaha yang wajar dalam memperkasakan jati diri kelompok ini.
Menurut
A.C. Milner (dalam Ahmad Jelani Halimi, 2008) pengembara dan pelaut asing yang
datang ke Tanah Melayu suatu masa dahulu mendapati setiap orang iaitu bangsa
Melayu mempunyai kesedaran akan perpaduan, perkongsian bahasa, kesusasteraan
dan cara hidup yang sama. Sosiobudaya Melayu yang didukung oleh pelbagai elemen
merupakan lambang keutuhan jati diri dan identiti masyarakat Melayu itu sendiri.
Mohd Koharuddin Mohd Balwi (2005) berpendapat budaya dan ketamadunan sesuatu
masyarakat saling berkaitan kerana setiap tamadun dibina oleh budaya sesuatu
masyarakat. Pantun di bawah merupakan contoh dalam mengungkap betapa
signifikannya budi dan bahasa dalam masyarakat Melayu.
Yang kurik itu kendi,
Yang merah itu saga,
Yang baik itu budi,
Yang indah itu
bahasa.
(Kurik Kundi Merah Saga, 2005)
Jika
melihat ruang lingkup pantun di atas dengan skala yang lebih besar, pantun di
atas sebenarnya menggambarkan betapa Melayu itu sememangnya dihadirkan dengan
nilai-nilai kehalusan dan kesantunan. Pantun sendiri merupakan salah satu
daripada elemen sosiobudaya Melayu yang cukup tinggi nilainya biarpun didepani
prahara zaman yang tidak terduga.
Kumpulan cerpen remaja Tetamu Istimewa menampilkan 15 buah
cerpen yang pernah mendapat tempat di dalam majalah dan juga akhbar tempatan.
Cerpen pertama yang berjudul ‘Rancanganku Rancangan-Mu’ mengisahkan Amirul yang
menghabiskan masa cuti semesternya di kampung bersama datuk dan neneknya. Perancangan
asal yang sepatutnya bercuti di Cameron Highland tidak tercapai dek tugasan si
ayah yang perlu menghadiri seminar di Pangkor. Cerpen ini dihadirkan dengan
suasana kehidupan perkampungan Melayu yang begitu damai dikelilingi petak-petak
bendang. Turut dikisahkan dalam cerpen ini ialah ikan-ikan darat dan
ulam-ulaman menjadi menu dalam hidangan. Penulis juga memperkenalkan permainan
tradisi masyarakat Melayu iaitu wau dalam cerpen ini.
Pengalaman bermain wau tidak dapat kulupakan.
Atuk banyak mengajarku mengenali warisan dan budaya orang Melayu. Dari
menangkap ikan, makanan kampung, hinggalah permainan tradisional. Kata atuk,
kalau kita yang tidak menjaganya, siapa lagi? Jangan biarkan ianya ditelan
zaman. (hlm. 8)
Melayu itu sememangnya
dihadirkan dengan kesantunan budi pekerti yang tiada tolok bandingnya. Cerpen
‘Kedondong untuk Cikgu’ dan ‘Haruan di Pinggir Sawah’ menemukan pembaca dengan
watak seorang guru yang perlu berhadapan dengan karenah anak muridnya yang adakalanya
begitu mencabar kesabarannya sebagai seorang guru. Melalui cerpen ‘Kedondong
untuk Cikgu’, Zahir yang selalu tidak menyempurnakan kerja sekolahnya, malah
digambarkan sebagai murid yang selekeh akhirnya merealisasikan impian gurunya
yang mengidam buah kedondong. Cerpen ‘Haruan di Pinggir Sawah’ pula mengisahkan
Kamal yang sering dimarahi cikgunya kerana bercita-cita untuk menjadi penangkap
ikan haruan dan di penghujung cerita pembaca akan ditemukan dengan kekesalan
Cikgu Haris yang sering memarahi anak muridnya itu setelah mengetahui kehidupan
sebenar anak muridnya itu yang serba kekurangan. Cerpen-cerpen ini memunculkan
keluhuran budi seorang anak murid terhadap gurunya di mana mereka tidak
menyimpan dendam sebaliknya menzahirkan rasa kasih dan hormat pada guru mereka.
‘Piala Penentuan’ juga dihiasi dengan molek pekerti dalam masyarakat Melayu
yang wajar dicontohi oleh golongan remaja apabila watak utamanya Amar memohon
restu daripada ayah dan ibunya apabila dia mempunyai perlawanan badminton dan
dalam masa yang sama minatnya itu ditentang oleh ibunya sendiri.
Sebelum Amar melangkah ke
gelanggang, semalam dia ada beritahu ayah dan ibunya yang dia akan menyertai
pertandingan badminton itu. Dia memohon restu dari kedua orang tuanya itu.
Walaupun luka kekecewaan yang dicalarkan emaknya masih berparut, semua itu
diketepikan. “Mak seandainya Amar tidak berjaya membawa pulang piala
kemenangan, Amar akan gantung racket.
Amar akan ikut segala cakap mak. Amar janji mak. Ayah doakan Amar.” (hlm. 87)
Amalan petua yang dipanjangkan generasi
turun-temurun adalah sesuatu yang begitu sinonim dalam kalangan masyarakat
Melayu. Biarpun dunia begitu taasub pada revolusi dan teknologi, amalan petua
masih dipraktikkan sehingga ke hari ini dan melalui kumpulan cerpen remaja Tetamu Istimewa, Mohd Helmi Ahmad
menjelmakannya dalam cerpen ‘Tetamu Istimewa’ dan ‘Pulut Durian Santan Kelapa’.
Cerpen yang menjuduli kumpulan cerpen ini iaitu ‘Tetamu Istimewa’ memberi
pendedahan kepada pembaca mengenai amalan tradisi dalam menangani demam campak.
Cerpen ‘Tetamu Istimewa’ membawa pembaca mendekati watak emak yang begitu rapi
menjaga watak adik yang sedang mengalami demam campak dengan dimandikan dengan
air penawar, malah watak emak juga tidak mengoreng dan menumis sebaliknya
menyediakan ikan rebus sahaja untuk dijamu pada watak adik. Cerpen ‘Pulut
Durian Santan Kelapa’ pula akan membawa kita kepada petua dalam menghilangkan
rasa panas badan terutamanya selepas menikmati raja buah, durian.
Petua ayah, ambil kulit durian yang
dimakan dan masukkan sedikit air dalam pangsa kulit durian itu. Kemudian minum.
Harapnya panas menjaram di dalam badan hilang, tidak pun kurang. (hlm. 117)
Adat
resam yang menunjangi masyarakat Melayu turut disisipkan dalam cerpen-cerpen
tulisan penulis dari negeri Jelapang Padi ini. Cerpen ‘Bunga Telur Kenduri
Kahwin’ yang telah teruji kualitinya apabila diangkat sebagai pemenang Hadiah
Penghargaan Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2010 agak menarik untuk dibicarakan.
Cerpen yang turut mengemukakan elemen sosiobudaya Melayu ini mencetuskan
pertembungan dua pendapat dari dua zaman yang berbeza antara anak dan juga
ayah. Pertembungan perbezaan pendapat ini melibatkan antara perlaksanaan majlis
kenduri kahwin secara adat warisan dan juga perlaksanaan majlis kenduri kahwin
secara moden yang melibatkan perkhidmatan katering. Si ayah begitu terasa
tercabar dengan tindakan anaknya kerana si ayah begitu setia sebagai pengamal
budaya Melayu di kampungnya. Pembaca juga diperkenalkan dengan beberapa
perkataan yang sememangnya begitu sinonim dalam majlis kenduri kahwin masyarakat
Melayu secara tradisi seperti ‘tukang gerau’ dan ‘bentara’. Melalui cerpen ini
juga, kemeriahan suasana majlis perkahwinan masyarakat Melayu secara tradisi
dikisahkan oleh watak atuk kepada cucunya. Tuntasnya, cerpen ini memperlihatkan
keupayaan penulis dalam membijakkan pembaca dengan memberi pendedahan dan
pengetahuan mengenai majlis perkahwinan masyarakat Melayu yang telah diamalkan
sejak dari dahulu.
Mohd Helmi Ahmad turut menjelmakan
adat resam masyarakat Melayu melalui cerpen ‘Rombongan Masuk Jawi’ yang mengisahkan
amalan bersunat mengikut tuntutan ajaran Islam kepada kanak-kanak lelaki.
“Bersunat wajib bagi lelaki Muslim. Kebanyakan
ulama berpendapat bahawa, bersunat wajib dilakukan ketika si anak hampir cukup
umur atau akil baligh.” (hlm. 94)
Cerpen ini sebenarnya menjelaskan kepada kita bahawa
Islam menjadi akar umbi dalam perlaksanaan adat resam masyarakat Melayu. Ajaran
Islam bergerak seiring dengan amalan masyarakat Melayu agar tuntutan agama
tidak diabaikan dan segala adat istiadat atau amalan tidak melanggar hukum-hukum
agama.
Sosiobudaya
Melayu dilihat sebagai elemen yang penting untuk diterapkan dalam bahan bacaan
agar golongan remaja dapat membentuk sahsiah mereka . Othman Puteh (1995)
menegaskan karya yang bernilai sastera haruslah digarap dengan penuh kehalusan,
perenungan, pentaksiran, memiliki sisi keistimewaan di samping memerlukan daya
kepekaan untuk memahami makna kehidupan. Kumpulan cerpen remaja Tetamu Istimewa yang diselitkan dengan
elemen sosiobudaya Melayu dalam helaian-helaiannya perlu dijadikan bahan bacaan
dalam usaha melahirkan remaja yang unggul pekerti, yang kenal usulnya dan yang teguh
jati diri, sekali gus memartabatkan sastera remaja itu sendiri.
Kumpulan cerpen remaja, Tetamu Istimewa |
*Ulasan buku ini disediakan sebagai penyertaan Pertandingan Ulas Buku ITBM 2015
Rujukan
Ahmad Jelani Halimi. (2008). Sejarah dan tamadun bangsa Melayu. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn.
Bhd.
Kurik Kundi Merah Saga. (2005). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd Helmi Ahmad. (2014). Tetamu Istimewa. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan dan Buku Malaysia.
Mohd Koharuddin Mohd Balwi. (2005). Peradaban Melayu. Skudai: Penerbit
Universiti Teknologi Malaysia.
Othman Puteh. (1989). Sastera remaja ditinjau daripada beberapa perspektif. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Othman Puteh. (1995). Pengisian dunia sastera.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
No comments:
Post a Comment