Friday, August 6, 2010

BICARA TENTANG 'MANTRA'


Saya bukanlah orang yang layak untuk berbicara mengenai filem tetapi sebagai peminat seni, saya juga mempunyai ruang pemikiran saya yang tersendiri mengenai filem terutamanya filem tempatan. Saya telah berkesempatan untuk menonton filem Mantra baru-baru ini bersama beberapa orang sahabat saya di Alor Setar. Pasaran filem di Malaysia lebih tertumpu dengan genre seram sejak kebelakangan ini setelah pihak yang bertanggungjawab memberi kebebasan kepada pengkaray untuk berkarya filem bergenre seram mengikut kreativiti masing-masing. Seingat saya sebelum ini, filem yang bergenre seram perlu menamatkannya dengan menjadikan kesimpulan bahawa segala peristiwa seram itu adalah khayalan atau mimpi semata-mata. Pengakhiran yang sia-sia bagi saya. Mantra tidak menarik perhatian saya untuk bercerita mengenai jalan ceritanya. Ceritanya tidak mampu membuatka saya menjerit!!! Kisahnya berkisarkan pengamal ilmu hitam yang akhirnya memakan diri sendiri. Walau bagaimanapun, saya tertarik dengan latar tempatnya menjadikan penjara Pudu sebagai salah satu latarnya. Sebagai mana kita ketahui, penjara Pudu yang sebelum ini utuh berdiri, akhirnya tersembam menyembah Bumi. Filem Mantra tidak memberi kepuasan kepada saya apabila menontonnya. Mungkin sudah terlalu banyak filem bergenre seram sekarang, oleh yang demikian latar belakang jalan ceritanya ada sedikit persamaan. ‘Klise’ ini yang membuatkan penonton semakin bosan.

No comments:

Post a Comment