Thursday, July 26, 2012

PINJAM DUIT, BOLEH?

SATU
Saat dia menghadapi masalah kewangan dan pastinya mindanya ligat berfikir-fikir dari celah mana mahu dapatkan duit dan entah pada siapa hendak diluahkan masalahnya...oh siapalah yang mengerti isi hatinya. Dia pun cuba menghilangkan rasa malu bertanya pada kawan-kawan agar ada tangan menghulur. Barangkali sedikit simpati, simpati seorang sahabat. Saya mengerti, betapa peritnya apabila mengetahui warna sebenar sahabat-sahabat kita. Bertabahlah hatimu, wahai sahabat. 

DUA
Ketika itu saya berada pada penghujung semester. Berat sebenarnya berada pada akhir-akhir pengajian, selain perlu menghadap segala tugas sebagai mahasiswa, harus berkejaran dengan segala permintaan jabatan-jabatan akademik sebagai mahasiswa semester akhir. Itu belum dicampur urusan mengenai praktikal lagi dan harus saya ceritakan bahawa semasa semester akhir, sudah ditakdirkan dalam sehari sahaja saya punya tiga presentasi- tekanan tahu! Dan entah bagaimana, komputer riba bermasalah dan dompet saya kering. Seorang demi seorang saya bertanya, namun tiada seorang yang dapat membantu. Akhirnya, saya terpaksa minta wang dari Mak-maafkan saya, Mak. 

TIGA
Saat sahabat saya itu meminta pertolongan daripada saya, selain belas yang saya berikan, saya pinjamkan sedikit- hanya sedikit kerana saya tahu saya ialah sahabatnya. Jika berdasarkan jumlah yang diperlukannya, berganda-ganda daripada apa yang saya ada. Dalam akaun saya RM 112 pun tidak sampai. Maafkan saya sahabat, hanya itu sahaja yang termampu. Semoga ringan sedikit beban yang sahabat tanggung.

EMPAT
Sahabat-sahabat, jika sahabat kita meminta pertolongan, bantulah walaupun sedikit. Kasihanilah dia dan jangan sehingga bersembunyi melarikan diri. Nikmat persahabatan itu bukan hanya pada gelak ketawa sahaja.


No comments:

Post a Comment