#SAYANGSAYANG

Saturday, May 31, 2014

AL-MARHUM SULTAN AZLAN SHAH DALAM KENANGAN

Petang itu, hati agak terusik.

Mungkin kerana pernah mendiami Darul Ridzuan
Mungkin kerana pernah menjejaki tanah kelahiran al-Marhum-Batu Gajah
Mungkin kerana sering melihat al-Marhum ketika hadir pada majlis kecemerlangan
Mungkin kerana institusi pendidikan kami yang sama-SMK Sultan Yussuf, Batu Gajah.

Pastinya warga Yussufian merasa kehilangan.

al-Fatihah.

MELAWAN YANG MUSTAHIL: CERMINAN MASYARAKAT KITA

MELAWAN YANG MUSTAHIL: CERMINAN MASYARAKAT KITA


JUDUL: MELAWAN YANG MUSTAHIL
NO. ISBN: 978-967-430-172-9
PENULIS: RUHAINI MATDARIN
JENIS BUKU: KUMPULAN CERPEN
TERBITAN: INSTITUT TERJEMAHAN DAN BUKU MALAYSIA (ITBM)
MUKA SURAT: 132
HARGA: SM-RM 20, SS-RM 25
NO. RESIT: ITBM02000873

SESUATU yang menarik perhatian saya untuk memiliki naskhah ini ialah ‘Ruhaini Matdarin’.  Kumpulan cerpennya yang berjudul Misi Penyepit Kain sudah saya miliki setahun yang lalu dan menjadi punca utama saya tidak sabar untuk memiliki Melawan yang Mustahil. Ruhaini Matdarin merupakan penulis dari negeri Sabah di Bawah Bayu begitu bijak menggunakan persekitarannya untuk diterjemahkan dalam penulisan cerpennya. Kumpulan cerpen Melawan yang Mustahil  ini telah dipilih sebagai pemenang tempat pertama kategori kumpulan cerpen sempena Sayembara Penulisan ITBM-PENA-BERITA HARIAN. Keputusan ini menjadikan naskhah ini merupakan naskhah utama yang perlu saya miliki dalam misi Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur musim ini. Nah, 10 buah cerpen yang begitu dekat dengan masyarakat kita digarap dengan baik oleh Sang Penulis- Ruhaini Matdarin.
Naskhah ini dimulakan dengan cerpen yang berjudul Pencari Kotak. Penulis mengangkat watak seorang pencari kotak dalam kisah ini. Biarpun kita menggelarkan negara kita ‘pesat membangun’, tetapi masih terdapat golongan yang menjadikan kotak sebagai punca rezeki. Hidup yang serba daif tidak menghalang watak utamanya untuk bersikap jujur dengan memulangkan kembali wang yang dijumpainya di tempat pembuangan sampah. Secara tidak langsung, penulis mengangkat watak ini dari sudut yang positif. Suka saya memetik dialong yang dicipta untuk watak utama ketika latar tempatnya di balai polis:
“Kita boleh kutip kotak terbuang di tempat pembuangan sampah atau di tepi jalan dan menukarkannya dengan wang, tuan. Tetapi kita tidak boleh menukar maruah kita dengan wang di tempat pembuangan sampah atau di jalanan.”
(halaman 11)

Cerpen Hujan Belum Berhenti masih menyingkap kehidupan masyarakat kita yang hidupnya  diibaratkan ‘kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’. Biarpun begitu, penulis bijak dengan menghadirkan aura yang positif ke dalam watak-watak yang diciptanya. Azizah dilakarkan sebagai isteri yang begitu setia kepada suaminya. Dia memohon kepada Tuhan agar dikembalikan suaminya yang kurus kering ke pangkuan mereka sekeluarga biarpun tanpa kemewahan yang dibawa pulang bersama. Suaminya pula mempunyai keazaman yang tinggi untuk mengubah kehidupan mereka dan sanggup untuk ke laut dalam untuk mendapatkan hasil tangkapan yang lebih lumayan.
Pertemuan Singkat dengan Sabar  merupakan sebuah cerpen yang dipersembahkan dengan cara yang santai dengan memperlihatkan komunikasi antara Aku dan juga pemandu teksi yang bernama Sabar mendominasi keseluruhan cerita. Cerpen ini menyerlahkan nilai-nilai murni yang dimiliki oleh Sabar yang sewajarnya dicontohi oleh pembaca. Sabar  memiliki perwatakan yang serba sederhana dan perwatakan ini amat kontra dengan perwatakan Aku yang dilahirkan serba mewah. Sabar juga diserlahkan dengan sifat jujurnya dan hanya menerima bayaran sekadar yang menepati tambang teksi sahaja biarpun diberi bayaran yang berlebihan.
Cerpen seterusnya tidak terlepas daripada menyingkap kisah-kisah masyarakat kita dan dalam diam menyindir sikap kita yang suka berdendam. Cerpen yang diberi judul Sebelum Terbit Matahari  mengisahkan dendam yang berterusan sehingga ke generasi yang seterusnya. Jangka panjang dendam yang tiada kesudahan ini hanya sia-sia kerana mengeruhkan hubungan sesama manusia dan seterusnya menidakkan pencapaian kehidupan yang harmoni.
Kejutan Buat Zaleha Pada Perlawanan Akhir Badminton Sukan Olimpik merupakan sebuah cerpen yang dalam senyap menyindir pembaca untuk mengutamakan suruhan agama berbanding perihal duniawi. Zaleha menyuruh anak-anaknya segera ke surau untuk menunaikan solat sunat tarawih ketika mereka begitu asyik menonton perlawanan akhir badminton Sukan Olimpik.
                “Pingat dunia buat apalah dikejar sangat, bukan? Pingat emas akhirat lebih berharga.”
                (halaman 63)
Cerpen Mantan Jaguh Pecut dan Tukang Kasut merupakan kisah yang sangat menarik untuk dihadami. Mengisahkan seorang bekas jaguh pecut yang kembali untuk bertanding dalam sebuah pertandingan. Secara keseluruhannya cerpen ini mendidik kepada pembaca tentang kehidupan kita di Bumi ciptaan Tuhan ini perlu saling memberi dan adakalanya rezeki orang lain disalurkan oleh Tuhan melalui diri kita. Menerusi cerpen ini dapat dilihat bagaimana Tukang Kasut yang mengizinkan si Nazarudin Ahmad iaitu watak utama berhutang terlebih dahulu untuk mendapatkan kasut yang dijualnya. Pada hari pertandingan, Nazarudin Ahmad berjaya mendapat tempat ketujuh seperti yang diimpikannya biarpun berpeluang untuk menjadi juara pada hari kejadian. Walau bagaimanapun dia nekad untuk berkedudukan tempat ketujuh kerana hadiahnya ialah sebuah ketuhar gelombang mikro yang boleh dihadiahkan kepada isterinya dan juga sebuah kerusi roda yang boleh diberikan kepada ibunya. Ya, begitulah hidup ini yang perlu saling memberi! Indah!

Kerana Tokek menceritakan kepada pembaca tentang watak utamanya yang sebenarnya telah dikhianati kawanya sendiri dan hakikatnya cicak Tokek yang dikisahkan orang itu tidak pernah wujud. Kerana Tokek menyentuh tentang sikap segelintir masyarakat yang tamak tanpa pernah mendahulukan akal dalam tindakan. Sikap tamak akhirnya menjerat diri sendiri dan hasil yang kita perolehi hanyalah sia-sia.
Saya melihat cerpen Putera Sabit Tidak Jadi Mengamuk di Padang Jaya sebagai sindiran terhadap masyarakat yang begitu taasub terhadap politik namun tidak pernah tahu apa itu politik. Selain itu, penulis menyedarkan pembaca agar jangan menjadi ‘pak turut’ tanpa pernah kita tahu genda sebenar sesuatu perkara dan menyelidik sesuatu terlebih dahulu.
Cerpen yang menjuduli kumpulan cerpen ini iaitu Melawan yang Mustahil mempunyai elemen cinta yang begitu sebati dalam diri kita sebagai manusia. Persoalan tentang budaya dan agama sememangnya membatasi kasih mereka, namun penulis memberi harapan perkara yang tidak mungkin boleh menjadi mungkin pada pertemuan mendatang yang bakal diciptakan.
“Hanya ciptakan satu pertemuan baharu dan semuanya akan menyusul Cik Rafizah…dan anda hanya perlu datang dan saya hanya perlu menunggu.”
(halaman 115)
Cerpen yang menjadi penutup kepada kumpulan cerpen yang hebat ini ialah  Skandal Sungai VS Sabun Beras Ajaib. Pada hemat saya, cerpen ini menyerlahkan kreativiti Ruhaini Matdarin dalam mencipta watak dan mengatur alur ceritanya. Dalam nada yang lucu, penulis sempat menitipkan sindiran dalam cerpennya yang satu ini.
Mereka mahu penjelasan kematian Hamidun Ghazali di atas kertas secara panjang lebar bukan alas an kematiannya pada sijil kematian: keracunan arsenik. Mereka mahu mendengar penjelasan daripada pemimpin mereka yang selama ini muncul menjelang pilihan raya…
(halaman 128)
Jelasnya, penulis turut menyindir golongan-golongan tertentu yang tidak menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan dengan setulus-tulusnya melalui cerpen Skandal Sungai VS Sabun Beras Ajaib.
Tuntasnya, kumpulan cerpen Melawan yang Mustahil ini memperlihatkan kepada kita akan kecaknaan Ruhaini Matdarin selaku penulis terhadap perkara yang berlaku dalam masyarakat kita pada hari ini. Keperihatinan Ruhaini Matdarin selaku sebahagian daripada anggota masyarakat mengangkat isu-isu kemasyarakatan dalam penulisannya adalah sesuatu yang wajar agar pembaca lebih mudah memahami segala yang tersirat di sebalik cerpen beliau. Perlu juga difahami bahawa sesuatu yang dekat itu, lebih mudah untuk diserap ke dalam minda dan juga jiwa. Perlu juga diakui, ‘Ruhaini Matdarin’ ialah penulis prolifik masa kini yang menjanjikan kelangsungan penulisan dan sastera Melayu!

*Ulasan buku ini merupakan penyertaan Pertandingan Menulis Ulasan Buku ITBM sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2014

Friday, May 30, 2014

LAUT TUJUH GELOMBANG BUIH, DASARNYA SOSIOBUDAYA

LAUT TUJUH GELOMBANG BUIH, DASARNYA SOSIOBUDAYA

JUDUL: LAUT TUJUH GELOMBANG BUIH
NO ISBN: 9789674302016
PENULIS: RAHIMIDIN ZAHARI
JENIS: KUMPULAN PUISI
TERBITAN: INSTITUT TERJEMAHAN DAN BUKU MALAYSIA (ITBM)
MUKA SURAT: 54
HARGA SM (RM 15) SS (RM 20)
NO. RESIT: ITBM02000873


Laut Tujuh Gelombang Buih merupakan sebuah himpunan puisi yang dikarang indah penuh falsafah oleh Rahimidin Zahari. Kumpulan puisi ini sebenarnya telah diangkat sebagai pemenang tempat kedua bagi kategori puisi sempena Sayembara Penulisan ITBM-PENA-BERITA HARIAN. Sesudah naskhah ini dipilih untuk berada dalam kelompok yang terbaik, nescaya naskhah ini mempunyai kelebihannya yang tersendiri memandangkan menghakimi karya-karya kreatif seperti ini merupakan sesuatu yang sangat subjektif.
            Konsep dan reka bentuk kulit naskhah Laut Tujuh Gelombang Buih cukup menarik dan sedikit sebanyak menterjemahkan isi kandungan yang terdapat di dalam naskhah ini. Rahimidin Zahari sendiri menjadi watak pada kulit naskhah ini sambil memegang patung wayang kulit dan dilatari saujana samudera. Kreativiti pencetus idea dan pereka kulit perlu juga diberikan kredit.
Patung wayang kulit yang terdapat pada kulit naskhah ini sudah terang lagi bersuluh mentafsir tentang sosiobudaya. Sosiobudaya merupakan elemen yang penting dalam mencerminkan keindahan sesuatu budaya yang ditunjangi. Kajian oleh Intan Safinaz Zainudin (2001) yang berjudul Unsur Sosio-budaya dalam Terjemahan Novel Inggeris-Melayu cuba mengenal pasti unsur sosio-budaya yang wujud dan dikategorikan pula mengikut jenis dan ciri yang berbeza. Berdasarkan dapatan kajian yang dijalankan, terdapat lapan unsur sosio-budaya yang telah dikenalpasti iaitu, ekologi, bahan-bahan artifak, budaya sosial, organisasi dan budaya, perlakuan dan gerak laku, lawak jenaka, mainan kata dan frasa idiomatik.  Menurut Khairuddin Mohamad, Ghazali Ismail dan Mastura Mohamed Berawi (2014: 279), salah satu masalah serius yang perlu diharungi oleh penterjemah ialah menterjemah kata atau ungkapan yang mengandungi unsur sosial budaya yang sememangnya khas pada budaya bahasa sumber. Jelasnya setiap kelompok masyarakat atau bangsa mempunyai identiti yang tersendiri dan ini dapat dibuktikan melalui sosiobudaya yang berbeza-beza.
            Secara keseluruhannya, penulis banyak menyentuh tentang watak-watak yang terlibat dalam wayang kulit dan juga persekitarannya. Rahimidin Zahari yang sememangnya begitu sinonim dengan wayang kulit menjadikan naskhah puisinya ini begitu dekat dengan dirinya. Suatu ketika dahulu, wayang kulit begitu masyhur dalam kalangan masyarakat kerana menjadi salah satu medium hiburan. Rahimidin Zahari jelas sekali banyak mengabadikan watak ‘Rawana’ dalam kumpulan puisinya ini. ‘Rawana’ merupakan watak utama dalam epik Ramayana yang dipersembahkan dalam persembahan wayang kulit. Perhatikan puisi di bawah.
DARAH  RAWANA
Merah sudah lantai panggung itu
oleh percik darah Rawana
yang menetes di atas batang pisang
tadi malam. Apakah ia dari
tusukan panah seri rama
atau tiada lebih kerana sumpahan
kakak mbak saudara tua mas
manis gerga jiwa
si tua bangka itu
sita pula entah di pelosok gua atau
di negeri kayangan yang mana-
membawa kewanitaannya yang hamil
oleh benih pemusuhan
kelir kelihatan baying tatkala
lampu itu dipadam.  Dalang tua yang
terlupa mengesat darah Rawana
turun seketika dari panggung dan
bertanya “angkara siapakah itu?”


(halaman 1)
            Rahimidin juga mengabadikan nama watak ‘Rawana’ dalam rangkaian puisi ‘Sihir Rawana’. Walau bagaimanapun, Rahimidin menggunakan kemahiran berpuisinya untuk mengangkat tema yang lebih besar dan bukan berkisahkan ‘Rawana’ semata-mata.

SIHIR RAWANA (III)
Sihir apakah yang engkau kirimkan lewat desir angin dan
Hempas gelombang menusuk dan merobek sukma batini
Guncuran darah anak-anak palestina bertompok di langit
-malam tanpa bintang dan siang…
(halaman 40)
                Sememangnya wayang kulit tidak dapat dipisahkan dengan Rahimidin apabila turut mengabadikan ‘Wak Long’ dan ‘Pak Dogol’ (watak dalam persembahan wayang kulit) dalam puisi-puisinya. Beberapa puisi dalam naskhah Laut Tujuh Gelombang Buih ini menjelmakan keakraban antara mereka seperti puisi-puisi berikut:


KURINDUKAN
Kurindukan wayang bertabuh
di tanah padi tugal
setelah musim menuai

Kurindukan kekehan
Wak Long dan Pak Dogol
membuat kelakar cerita

Kurindukan rebab makyung
jamu kenduri ramai menderu
di anjung setana.
(halaman 7)

WAK LONG
Meski hanya watak wayang yang hodoh
Lagi hitam
yang kononnya dikumpul dari daki Pak Dogol
dikepal-kepal lalu menjadi seorang Wak Long

Wak Long hanya dari kulit belulang yang dikeringkan
Tereka dari imaginasi…
(halaman 22)

Puisi-puisi di dalam naskhah ini dikuatkan lagi dengan gaya bahasa indah Rahimidin yang tidak melampau-lampau atau keterlaluan. Puisi-puisinya juga bersifat ekonomis. Tuntasnya, Kumpulan Puisi Laut Tujuh Gelombang Buih adalah interpretasi idea Rahimidin Zahari yang disalurkan dengan menarik melalui wayang kulit yang begitu dekat dengannya. Wayang Kulit menjadi lambang sosiobudaya masyarakat di sebelah pantai timur khususnya dan pastinya merupakan sesuatu yang berharga yang perlu didekatkan dengan generasi masa kini. 

* ulasan buku ini merupakan penyertaan Peraduan Ulas Buku ITBM 2014



Tuesday, May 27, 2014

DI SOFA KATA: CAKNA ANAK MUDA DALAM USAHA MELESTARIKAN BAHASA DAN SASTERA MELAYU

DI SOFA KATA: CAKNA ANAK MUDA DALAM USAHA MELESTARIKAN BAHASA DAN SASTERA MELAYU

Oleh: Mohd Haniff Mohammad Yusoff


JUDUL: DI SOFA KATA
NO ISBN: 978-967-430-306-8
PENULIS: NUR FATIHA FADILA
JENIS: KUMPULAN ESEI BAHASA DAN SASTERA 
TERBITAN: INSTITUT TERJEMAHAN DAN BUKU MALAYSIA (ITBM)
MUKA SURAT: 225
HARGA: SM RM25 / SS RM30
NO RESIT: ITBM02000873

NASKHAH tulisan Nur Fatiha Fadila ini merupakan himpunan rencana tulisan beliau yang pernah disiarkan dalam majalah-majalah tempatan dan dibahagikan kepada dua bahagian. Bahagian pertama diberi judul ‘Wacana Bahasa Melayu’ dan bahagian kedua diberi judul ‘Esei dan Kritikan Sastera’. Penulis muda ini begitu cakna memerihalkan isu bahasa dan sastera Melayu dalam tulisan-tulisannya. Mengangkat bahasa ibunda dan sastera Melayu dalam penulisannya merupakan usaha murni dalam mendidik serta menyedarkan para pembaca akan keunggulan bahasa ibunda dan betapa signifikannya memelihara sastera Melayu.
            Bahasa Melayu mempunyai susur galur perkembangannya yang tersendiri, malah perkembangannya juga turut dikaitkan dengan agama Islam. Nur Fatiha Fadila tidak terlepas daripada mengisahkan sejarah bahasa Melayu melalui eseinya yang berjudul ‘Bahasa dan Bangsa Melayu: Satu Penelitian Sejarah’.
            Nur Fatiha Fadila merupakan penuntut program sarjana Kesusasteraan Melayu di Universiti Putra Malaysia memerihalkan keupayaan bahasa Melayu yang tidak boleh dipandang enteng. Sebagai warga yang menutur bahasa Melayu, kita sewajarnya menaruh rasa percaya dan bangga akan bahasa Melayu. Menerusi esei yang berjudul ‘Bahasa Tunjang Ketamadunan Negara dan Bangsa’, penulis menerangkan bahasa Melayu melalui zaman kegemilangannya ketika zaman Kesultanan Melayu Melaka dan melalui zaman cabaran ketika zaman penjajahan. Walau bagaimanapun, keperihatinan para pemimpin dalam membentuk dasar selepas mencapai kemerdekaan memberikan kehidupan semula kepada bahasa Melayu seperti kewujudan Dasar Pendidikan Negara. Selain itu, ketamadunan negara dan bangsa dilangsungkan dengan usaha memperkasakan bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan.
“Sesebuah tamadun memerlukan bahasa sebagai imejan kepada peradaban dan negaranya. Begitulah juga dengan Malaysia. Walaupun diduduki oleh rakyat pelbagai kaum dan etnik dengan bangsa Melayu, Cina dan India sebagai kelompok terbesar, Malaysia tetap memerlukan satu bahasa sebagai identiti negara dan tamadunnya.” (halaman 25-26)
Penulis masih menekankan tentang kewibawaan bahasa Melayu sebagai bahasa ibunda dalam esei yang berjudul ‘Bahasa Tempatan Citra Jenama Tempatan’. Secara jujur penulis mengkritik sikap masyarakat kita yang tidak berbangga menggunakan bahasa Melayu sebagai label atau jenama sesuatu produk. Penulis turut membandingkan sikap rakyat di negara ini dengan rakyat negara lain seperti masyarakat Korea yang begitu berbangga dengan produk atau jenama keluaran mereka.
Isu bahasa dalam sektor pendidikan di Malaysia turut diberi perhatian oleh penulis. Kebelakangan ini, pelbagai isu yang diperdebatkan membabitkan bahasa dalam bidang pendidikan negara. Esei ‘Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu di Malaysia’ membawa pembaca menyoroti pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu dalam sistem pendidikan di Malaysia dari peringkat prasekolah sehingga ke peringkat institusi pengajian tinggi. Tulisan yang diberi judul ‘Peranan Guru dalam Pelestarian Bahasa Melayu’ ada menyatakan bahawa peranan guru bukan sekadar memperkenalkan para pelajar dengan ilmu linguistik semata-mata tetapi harus juga memberi pendedahan terhadap aspek-aspek bahasa yang lain seperti kesantunan berbahasa dan keindahan bahasa.
            Kecaknaan penulis turut dibuktikan dengan penulisannya yang berjudul ‘Perlestarian Bahasa Melalui Pembaharuan dan Pengembangan Nahu’. Melalui penulisan ini, penulis menjadikan naskhah Nahu Melayu Mutakhir sebagai rujukan utama. Penulisan ini pastinya akan lebih menarik jika dilakukan perbandingan terhadap naskhah-naskhah tatabahasa Melayu sedia ada. Perbezaan yang dilakukan mampu mencerminkan pendirian dan idea setiap ahli bahasa yang berbeza dalam mengemukakan rumus ataupun formula nahu bahasa Melayu.
            Bahasa dan masyarakat sememangnya tidak dapat dipisahkan kerana bahasa menjadi medium yang penting dalam menjayakan sesebuah komunikasi. Esei ‘Bahasa Perbualan Baharu dalam Masyarakat’ secara keseluruhannya menggambarkan situasi semasa masyarakat yang ‘mencipta’ bahasa baharu dengan mewujudkan bahasa slanga, percampuran kod, penukaran kod dan bahasa singkatan. Situasi ini sewajarnya diberikan perhatian agar bahasa Melayu tidak mudah diperalatkan. Kesantunan berbahasa juga perlu diamalkan dalam komunikasi seharian agar dapat mewujudkan suasana yang harmoni dalam kalangan masyarakat di samping menyumbang kepada komunikasi atau interaksi yang berkesan.
            Penulis juga mengaitkan bahasa Melayu dengan keindahan bahasa Melayu itu sendiri yang tiada tolok bandingnya. Fakta ini boleh dirujuk melalui esei yang bertajuk ‘Bahasa dalam Filem Melayu: Antara Dua Zaman’ dan ‘Manipulasi Kuasa Bahasa Kreatif’. Esei yang berjudul ‘Stilistik: Medium Penghasilan Karya Kreatif Imaginatif’ pula memberi pendedahan kepada pembaca tentang penulisan yang berkesan.
            Melalui bahagian kedua, Nur Fatiha Fadila begitu tekun mengakrabi stilistik, bahasa dalam sastera serta pemikiran beberapa tokoh sastera dalam karya-karya yang dipilih untuk dikaji. Penulis yang mempunyai latar belakang sebagai pemegang Ijazah Sarjana Penulisan (Penulisan Kreatif) mengaplikasikan segala ilmu yang ada untuk menghasilkan penulisannya. Secara tidak langsung, penulisannya menjadi hidup dengan disokong beberapa rujukan yang berkaitan.
            Penulisannya juga tampak kritis apabila mengaplikasikan beberapa teori di dalam penulisannya seperti Teori Psikoanalisis Lacan dalam esei ‘Konflik Kejiwaan Hikayat Qaziq dari Sudut Psikoanalisis Lacan’ dan mengaplikasikan Teori Hegemoni dalam esei yang berjudul ‘Kuasa dan Strategi Penguasaan Tersembunyi dalam “Hering”. Tuntasnya, teori-teori ini menjadi tunjang untuk dijadikan analisis dalam teks sastera yang dipilihnya.
            Bukan mudah untuk melahirkan sebuah tulisan yang berbentuk akademik seperti yang dilakukan oleh Nur Fatiha Fadila. Pastinya rujukan yang sewajarnya perlu dilakukan agar fakta yang diperolehi tepat dan tidak menyimpang. Bahasa yang digunakan oleh penulis juga segar dan teratur sekaligus mencerminkan penulisnya seorang yang cermat dan santun dalam berbahasa. Kumpulan Esei Bahasa & Sastera Di Sofa Kata ini sesuai untuk dijadikan bahan bacaan tanpa had peringkat umur memandangkan bahasa dan sastera Melayu adalah milik kita sebagai penutur aslinya!


* ulasan buku ini merupakan penyertaan Peraduan Ulas Buku ITBM 2014